top of page

תזונה טובה לגוף נפש בריאים ורוח קורנת

עודכן: 15 באוג׳ 2019


והפעם נושא חשוב ומשמעותי ביותר – התזונה ומערכת העיכול.


נולדתי עם תאווה ותשוקה לאוכל, גם לרקוח וגם לאכול :-)

הורי תמיד סיפרו שהייתי תינוקת מאוד נוחה, רוב הזמן ישנתי והתעוררתי כמו שעון להאכלה, בנועם ובשלווה (המקור שלי) אבל אם לא קיבלתי את החלב בזמן, כל המרוקאיות התפרצה לה בזעקות שבר.


בתור ילדה אכלתי כמעט הכל חוץ מדייסות ועיסות שעשו לי צמרמורת. אכלתי את כל הירקות, בצל, שום, גזר, ברוקלי, כרפס ועוד הרבה מאכלים שילדים נגעלים, שונאים ולא מסכימים אפילו לטעום. אמא שלי הייתה מאוד מרוצה. הייתי ילדה מאוד סקרנית ושאלתי המון שאלות והיה חשוב לי לשמוע כמה המזון שאני אוכלת בריא. ילד מוזרה נו, אבל סופר בריאה וסופר חזקה פיזית ונפשית, יעידו מי שגדלו איתי.


אז חקרתי ושאלתי והנה לפניכם כמה מהתובנות:

היום כבר מבינים שמי שמנהלת ומובילה בגופנו היא מערכת העיכול והיא שנותנת הוראות גם למוח. הגוף החכם שלנו מאז ומתמיד ידע מה שאנחנו מתחילים להבין עכשיו שכדאי לתת את המושכות לפן הנשי ואז הכל הרבה יותר טוב :-)


האם שאלתם את עצמכם פעם מה זו התופעה הזו של התקף שלשול/הקאה במצבי התרגשות ולחץ כמו לפני ראיון עבודה, שינוי משמעותי בחיים וכדומה או לחלופין תופעה של עצירות במצבים דומים.


ובכן אאיר את עינכם:

עיכול מזון הוא תהליך רציני ומאומץ שמצריך את רוב המשאבים בגוף ולכן הרבה פעמים אנו מרגישים מנומנמים לאחר ארוחה גדולה. במצבי לחץ, דחק נפשי, זה יכול להיות גם מפחד ממשהו לטובתנו וגם לא, הגוף שלנו צריך לגייס את כל המשאבים שלו בכדי לטפל במצב חירום,לחץ, דחק נפשי. אי לכך הוא לא יכול לעכל מזון בו זמנית וכל מזון שנכנס אליו או נפלט החוצה (שלשול או הקאה) או מוחזק ולא מעוכל (עצירות). זו פקודה שמערכת העיכול מעבירה למוח. מומלץ במצבים כאלו לאכול מזון קל ומעט. זה גם מסביר חוסר תאבון במצבים של דיכאון וחרדות וגם במצבים של חולי פיזי מפני שהגוף מפנה את האנרגיות שלו לריפוי.

כמה הגוף שלנו חכם, פשוט מדהים ומרגש.


מערכת העיכול היא אחת המערכות המורכבות והמרתקות שבגופנו. היא משמעותית ביותר גם מהבחינה הפיזית וגם מהבחינה הנפשית. חשוב לדעת שהיא מקושרת ישירות אל מערכת העצבים ולכן ישנן השפעות הדדיות גדולות.


מתח, שמחה, עצב, התרגשות כל אלה ישפיעו ישירות על מערכת העיכול ולהפך. כאבי בטן, גזים, עצירות או שלשולים, כל אלה בוודאי ישפיעו על מצב הרוח.


בראייה ההוליסטית וברפואה הטבעית מערכת העיכול נחשבת למערכת המרכזית אשר משפיעה על בריאותו ואיכות חייו של האדם. כל מחלה תטופל בראש ובראשונה על ידי טיפול במערכת העיכול. זאת בשל העובדה שמערכת העיכול משפיעה על שלושת עקרונות משמעותיים של גוף האדם: הזנה, תנועה וניקוז.


הזנה:

הזנת הגוף ברכיבי תזונה איכותיים המספקים את כל הדרוש לתפקוד אופטימלי – אבות המזון, ויטמינים, מינרלים, מים, וכדומה.


תנועה:

מערכת העיכול נמצאת תמיד בתנועה, גם כשאנחנו במנוחה. התנועה שלה נקראת תנועה פריסטלטית, זו תנועה גלית של השרירים, הגורמת לדחיפת החומרים השונים דרך צינור העיכול.

התנועה הפריסטלטית גורמת להתכווצויות הקיבה בזמן רעב מה שגורם לקרקורי בטן. היא זו שמאפשרת תנועה בכיוון קבוע גם אם הוא מנוגד לכוח הכבידה, למשל אכילה בזמן שעומדים על הראש.

תנועה זו מושפעת ממערכת העצבים, דבר שמסביר את הקשר ההדוק בין המצב הנפשי של האדם לפעילות מערכת העיכול שלו.


ניקוז:

ניקוז פסולת שהצטברה גם בתהליך פירוק המזון, ובנוסף פסולת שנאספה מתאי הגוף והצטברה בכבד. מהכבד הפסולת עוברת אל המעי לשם הפרשה החוצה. במצב שבו ייעצר תהליך הניקוז תיווצר הצטברות רעלים. הצטברות רעלים גורמת להופעת מחלות רבות כמו עצירויות, גזים, מגרנות, בעיות עור, בעיות הורמונליות ועוד.


שלושה עקרונות אלה פועלים גם בפן הנפשי:

הזנה: הזנת הנפש ברעיונות חדשים, עניין, אהבה, משמעות, אמונה.

תנועה: זרימה עם שינויים, זרימה מחשבתית, צמיחה והתפתחות אישית.


ניקוז: שחרור מרעיונות מיושנים, טינות וכעסים ישנים, הרגלים הרסניים, אנרגיות שליליות. הניקוז יכול להתבצע בדרכים שונות כמו בכי, צחוק, התפרצות, כעס, מדיטציה ועוד. לפעמים מחלה היא דרכו של הגוף להתנקות כאשר אנו לא מאפשרים לו ניקוז בדרכים אחרות.


כשאנחנו נמצאים בלחץ, מערכת העצבים פועלת בעודף וגורמת להפרשת חומצת קיבה בעודף. מצב זה עלול לגרום ליצירת כיבים או צרבות. הגוף מעכל את עצמו. דבר זה משול למחשבות טורדניות ודאגות לא פוסקות שגורמות לנו "לאכול את עצמנו". אנחנו לא מצליחים להתמודד כראוי עם החוויות שלנו.


המזון שאנו צורכים הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בבריאותנו. החומרים שאנו מכניסים לקרבנו הם אבני הבניין של הגוף- הם בונים את התאים, מחזקים ומזינים את הרקמות, דואגים לשימור ופעילות תקינה של הגוף. תזונה מאוזנת ונכונה היא בסיס לבריאות ואיכות חיים טובה.


התזונה היא מרכיב חשוב במניעה ובטיפול של מחלות שונות, ובכללן מחלות לב וכלי דם, סרטן, מחלות ובעיות של מערכת העיכול.

מערכת העיכול היא המפתח לשמירה על בריאות ומניעת התפתחות מחלות. בנוסף, היא "הראי" של אופן ההתמודדות שלנו עם החיים, החוויות והמציאות שבה אנו חיים, ככל שנבין יותר כיצד פועלת מערכת מורכבת ומרתקת זו, נבין יותר כיצד אנו פועלים בעולם, ומה עלינו לעשות כדי להגיע לבריאות מיטבית, פיזית ונפשית.


מבחינה רוחנית גם חשוב מאוד מה האמונה שלכם לגבי המזון שאתם אוכלים, דבר שיכול מאוד להשפיע על התועלת או הנזק שתפיקו ממנו ומה תהיה תגובתכם הגופנית, אמונה שמגשימה את עצמה.


לגוף שלנו יש יכולת לסנן רעלים ולכן אם מדי פעם אוכלים משהו שהוא לא סופר בריא ולא במידה מופרזת אז זה לא כזה נורא, נתמודד עם זה.


בתמונה אני אוכלת אפל שטרודל בדולומיטים.

בתאבון ולבריאות


"טיולי דרך הרוח" - ללכת עם הלב


בהודיה לבריאה 🧘‍♀️💙💜🧡🧘‍♂️ איריס


15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

האגו

bottom of page